.st0{fill:#FFFFFF;}

Toinen valmentaja – kilpailija vai kollega? 

Ajatteletko toisia valmentajia kollegoina vai kilpailijoina? Tunnetko joskus kateutta toisia valmentajia kohtaan? Kun suunnittelin Koutsiklubin perustamista, nämäkin kysymykset käväisivät mielessäni. Entä jos toiset valmentajat ajatellaan enemmän kilpailijoiksi kuin kollegoiksi, kuinka yhteishengen käy?

Koutsikoulujen koulutusryhmissä vallitsee ihana yhteishenki ja kannustava meininki. Toisen onnistumisista ollaan aidosti iloisia ja erilaisia valmennusideoita pohditaan avoimin mielin yhdessä.

Kun koulutus päättyy ja arki alkaa, tilanne saattaakin muuttua. Kuinka helppoa onkaan kompastua somea selaillessa kateuden ja riittämättömyyden tunteisiin. Jos joku valmentaja mainostaa vastaavaa palvelua kuin itsellä, kuinka helppoa on antaa egon imaista mukaan kyräilyynsä.

Kaikki tällaiset tunteet ovat luonnollisia ja inhimillisiä. Me valmentajatkin olemme tuntevia ihmisiä, ja koemme välillä epävarmuutta ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa.

 

Toisen menestys on sinunkin etu

Toisten palvelut ja varsinkaan onnistumiset eivät ole itseltä pois. Päinvastoin. Monipuolinen tarjonta ja runsas somesisältö eri valmentajilta on pelkästään etu koko alalle ja auttaa valmennusalaa kehittymään osaksi ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia. Jokaisen valmentajan tekemä markkinointityö auttaa nostamaan koko alan näkyvyyttä ja kiinnostavuutta. Toisten onnistumiset puolestaan todistavat, että onnistuminen on sinullekin mahdollista.

 

Jokaiselle löytyy omat faninsa

Valmennusalalla persoonasi ja elämänkokemuksesi auttavat sinua luontaisesti erottumaan muista valmentajista. Asiakkuudet perustuvat paljolti henkilökemiaan ja erikoistumisaloihin, joten voimme luottaa siihen, että jokaiselle valmentajalle löytyy oma asiakaskuntansa. Asiakkaat ovat erilaisia, niinpä on tärkeää että myös valmentajissa on valinnanvaraa. Näin löydämme puolin ja toisin toimivat yhteistyökumppanit.

 

Täydennämme toisiamme

Silloin kun meillä on onni saada samoja asiakkaita, tuotteemme täydentävät toisiaan. On nimittäin varsin yleistä (ja olet varmaan tehnyt itsekin näin), että asiakas ostaa saman tyyppisiä verkkokursseja, kirjoja, valmennuksia, workshoppeja jne usealta valmentajalta samaan aiheeseen liittyen. Ja on pelkästään tyytyväinen, että voi löytää eri näkökulmia ja lisää tietoa omaan tiedonjanoonsa.

Kollegat vahvistavat asiantuntijuuttasi

Meillä jokaisella on omat vahvuutemme ja oma erikoistumisalamme. Kun voimme ajatella kaikkia valmentajia kollegoina, saamme käyttöömme mahtavan verkoston asiantuntemusta, ilman että tarvitsee tehdä erikseen mitään.

Jos asiakkaallasi on haaste, joka ei osu omaan valmennusosaamisesi, kuinka hienoa onkaan pystyä ohjaamaan hänet sellaiselle kollegallesi, joka pystyy varmasti auttamaan. Se ei ole sinulta pois, vaan itseasiassa asiakkaan silmissä nostaa sinunkin asiantuntijuutta ja auttamiskykyä. Ei tarvitse siis hämmästyä, jos tällainen eteenpäin ohjattu asiakas on palaakin kiittämään sinua avusta.

 

Kateudesta kiitollisuuteen

Kateuden tunteissa on myös positiivinen siemen. Kun huomaat kateuden heräävän toista valmentajaa kohtaa, pysähdy havainnoimaan mitä sellaista haluat mitä hänellä on. Ja haluatko sitä oikeasti? Jos haluat, ajattele tätä valmentajaa esikuvanasi.

Kiitä mielessäsi häntä siitä, että hän on todistanut, että tällainen onnistuminen on mahdollista sinullekin. Ja lähde sitten iloisin ja reippain mielin toteuttamaan unelmaasi omalla tyylilläsi.

 

Yhteistyön ihanuus

Kollegojen verkostossa avautuu myös yhteistyön ja yhdessätekemisen mahdollisuus. Kun kaikkea ei tarvitse osata itse, voi tarjota omille asiakkailleen mahtavia valmennuspaketteja hyödyntämällä yhteistyökumppanien osaamista. Tuotekehetyksestäkin tulee paljon hauskempaa ja rikkaampaa, kun mukana enemmän kuin yksi näkökulma. Ja näkyvyyttä on mahdollisuus saada enemmän markkinointiyhteistyön kautta.

 

Toisilta oppiminen

Kollegana on myös helppo mennä avoimin mielin osallistumaan toisen valmentajan tapahtumiin ja valmennuksiin. Ja kuinka paljon voikaan oppia silloin toisen osaamisesta tai jo pelkästään tyylistä tehdä asioita. Tuttukin asia toisen esittämänä voi avata yllättäen aivan uusia näkökulmia ja ideoita. Tai jokin unohtunut harjoitus tai menetelmä voi saada jälleen uuden elämän, kun koet sen uudelleen kollegasi käyttämänä.

 

Hyvä kiertämään

Yhdessä olemme vahvempia ja kollegoina voimme hyödyntää avoimin mielin toistemme osaamista. Meille jokaiselle on varmasti yhtälailla tärkeää asiakkaan hyvinvointi ja mahdollisuus saada parasta tukea haasteisiinsa. Kun laitamme hyvän kiertämään ja ohjaamme rohkeasti asiakkaita oikeille osaajille, tuo hyvä kiertää myös meille takaisin, tavalla tai toisella.

 

Kuva: Shutterstock

Mietitkö oman valmennustoiminnan aloittamista?

Tilaa tästä maksuton "ROHKEUS oman valmennustoiminnan aloittamiseen" -minikurssi:

Leena


Olen Mentaalivalmentaja ja valmentajien kouluttaja. Yrittäjänä olen toiminut vuodesta 2011, ja tänä aikana olen valmentanut ja kouluttanut usealla paikkakunnalla sekä netissä. Tuotteistuksen inspiroivasta ideoinnista, markkinoinnin koukeroista ja talouspuolen ihmeellisyyksistä on tullut tällä reissulla runsaasti erilaista kokemusta. Matkan varrella olen sparraillut aloittavia yrittäjiä oman taipaleensa alkuun. Koutsiklubissa tarjoan kokemukseni sitä tarvitsevien käyttöön ja kerään tietotaitoa myös muilta alan osaajilta. Kiitos, että tulit tutustumaan!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>