.st0{fill:#FFFFFF;}

Tuotteistaminen – tylsää, pelottavaa vai hämmentävää? 

Yksi tärkeä osa valmentajakoulutuksiani on tuotteistamisen koulutus. Jo alusta saakka huomasin, että tuotteistaminen herättää opiskelijoissa monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Yhtälailla se voi herättää pitkästystä “kun ei se minua koske”, hämmennystä “kun se on niin monimutkaista ja vaikeaa” tai jopa pelkoa “kun on pelottavaa ajatella hyppyä yrittäjäksi”.

Tuotteistaminen herättää usein myös valtavasti kiinnostusta, innostusta ja keskustelua. On ihana luoda jotain omaa uutta, saada aineeton palvelu muuttumaan selkeäksi paketiksi, ja nähdä jo mielessään asiakkaiden muutoskokemukset ja oman työn jälki.

 

Tuotteistaminen tylsääkö?

Tuotteistaminen ei ole pelkästään valmentajayrittäjien juttu. Tuotteistamisen näkökulmat ja prosessit ovat hyödyllisiä jokaiselle valmentajakoulutuksen käyneelle riippumatta siitä, missä he työskentelevät.

Jos päätyösi on jokin muu kuin valmennus, tuotteistamisen näkökulmien avulla sinun on helpompi määritellä tavat, joilla hyödynnät valmennusosaamistasi työssäsi. Se auttaa myös viestimään selkeämmin taidoistasi muulle organisaatiolle.

Näin voit tuoda esiin osaamisesi lisäarvon. Se voi olla tärkeä tekijä urakehityksellesi ja tuoda uutta sisältö ja mielekkyyttä työhösi. Organisaatiollesi voi olla arvokasta, että talon sisällä on käytettävissä tällaista osaamista hyvinvoinnin ja kehityksen tueksi.

Tuotteistamisen näkökulmista saatat löytää myös aivan uusia ideoita taitojesi hyödyntämiselle ja kehittämiselle. Tuskinpa kukaan nyt haluaisi kalliin koulutuksen oppien jäädä pölyyntymään kirjahyllyyn.

 

Tuotteistaminen pelottavaako?

Tuotteistaminen on oikeastaan ikuista kokeilua ja muokkausta, ei niinkään kerralla lukkoon lyömistä. Jos tuotteistamiselle lataa jo alussa liikaa rimoja ja odotuksia, pelko voi lamauttaa luovuuden kokonaan.

Niinpä tuotteistamiseen on hyvä suhtautua kokeiluasenteella ja muistaen hauskanpidon tärkeyden. Vaikka sanana se saattaa tuoda mieleen hyvinkin virallisia bisnesmielikuvia, kylmiä numerolaskelmia jne, parhaimmillaan tuotteistaminen on kuitenkin hauskaa, luovaa toimintaa.

Tuotteistaminen vain pukee “pakettiin” tavan, jolla sinä tykkäät tehdä valmennustyötäsi asiakkaidesi hyväksi ja yhdessä asiakkaidesi kanssa. Rennolla asennoitumisella löydät tässäkin vahvuutesi ja voit luottaa omaan osaamisesi. Tuotteistamisessakin sinä olet oman elämäsi paras asiantuntija ja löydät vastaukset kyllä kaikkiin kysymyksiin. Tueksesi voit pyytää sparraajan, joka auttaa sinua ajatusprosessissa eteenpäin.

 

Tuotteistaminen hämmentävääkö?

On totta, että tuotteistamisessa on paljon liikkuvia osia ja eri näkökulmia. Se saattaa alkuun hämmentää. Hyvä uutinen on se, että harjoitus tekee tässäkin mestarin ja harjoittelussa pääsee alkuun vain aloittamalla ja kokeilemalla.

Tuotteistamiseen voi myös käyttää apuna valmiita muistilistoja ja luoda itselleenkin tiettyjä valmiita pohjia, jolloin tuotteistaminen helpottuu ja selkeytyy koko ajan.

Vaivannäkö tässäkin on palkitsevaa ja kaikki yksityiskohdat ovat kuitenkin merkityksellisiä. Kun maltat viettää hetken suunnittelupöydän ääressä, oma valmennustyösi on selkeämpää, voit säästää selkeää rahaa markkinoinnissasi ja välttää merkittävän määrän “huteja”. Samalla asiakkaasi pystyvät rakentamaan toiminnastasi johdonmukaisemman ja luotettavamman kuvan.

 

Tuotteistaminen on kokemuksesta oppimista

Tuotteistaminen ei ole aina täydellistä, olennainen osa tuotteistamista on kokemuksesta oppiminen. Ajoitus ei aina osu kohdilleen tai asiakkaiden tarpeet voivatkin olla hieman erilaiset kuin ajattelit… aina ei osu ja uppoa kerralla.

Niinpä taitavat tuotteistajat ovat kehittäneet tapoja, joilla voi tehdä tuotteistuskokeiluja pienellä riskillä. Tällainen prosessi mahdollistaa nopeat muokkaukset matkan varrella, kunnes se oikea napakymppi löytyy.

Tuotteistus on siis enemmän “work smart” -meininkiä, kuin “work hard” -verta, hikeä ja kyyneliä. Rohkeasti vain toimeen ja keräämään kokemuksia!

 

Kuva: Depositphotos

 

Leena


Olen Mentaalivalmentaja ja valmentajien kouluttaja. Yrittäjänä olen toiminut vuodesta 2011, ja tänä aikana olen valmentanut ja kouluttanut usealla paikkakunnalla sekä netissä. Tuotteistuksen inspiroivasta ideoinnista, markkinoinnin koukeroista ja talouspuolen ihmeellisyyksistä on tullut tällä reissulla runsaasti erilaista kokemusta. Matkan varrella olen sparraillut aloittavia yrittäjiä oman taipaleensa alkuun. Koutsiklubissa tarjoan kokemukseni sitä tarvitsevien käyttöön ja kerään tietotaitoa myös muilta alan osaajilta. Kiitos, että tulit tutustumaan!

Leena

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
X